temp0054_img

 Coach & Co.dk

  Billeder  
  Om Coach og Co  
  page1  
  page2  
  page3  

 

temp0054_fr_nw

Coaching - Hovedpine

 

 

 

Der findes ingen kur mod migræne, men der findes en vej til færre og mildere anfald.

 Det er, som om der ikke er plads til knoglerne derinde. Brummelyden fra computeren føles som en jetjager, der er ved at lande på din trommehinde, sollyset stikker i dine pupiller som en issyl, og alle stærke dufte trykker hårdt på kvalmeknappen. Du må aflyse tøsemiddagen, biografturen, familiefødselsdagen og rulle ned for solen, ungernes stemmer og fjernsynet og søge ly under dynen, til monsteret har forladt dig.

 Coach Gitte Koldtoft har selv haft migrænemonsteret inde under huden i mange år, og hun har skrevet bogen „Hjælp, jeg har stadig migræne!“. Ifølge hende findes der desværre ikke nogen „one size fits all“-kur, men hun kan lære dig, hvordan du slutter fred med migrænen og lærer at leve med den.

 

Gitte Koldtofts seks råd mod migræne:

 

1: Lav spirituel aerobic hver dag

 

Nærvær, tid til dig selv, tid til stilhed og tid med den guddommelige energi. Forbind dig selv med kærlighed i stedet for frygt. Det handler ikke om at opnå det sorte bælte i at presse sig selv, det handler tværtimod om at behandle sig selv så nænsomt, at migræneknapperne tændes så sjældent som muligt.

 

2: Giv dig selv et mantra

 

Det kan for eksempel være: ”Jeg accepterer og elsker alle dele af mig selv – også migrænen”. Husk, at du er både dine styrker og dine skyggesider, og hvis du elsker og accepterer dine skyggesider, så mister de deres tag i dig. Sig ”Ja, jeg har migræne, men migrænen har ikke mig!”. Vær åben og fortæl om din migræne.

 

3: Dyrk positiv selvsnak

 

Hæng små sedler rundt omkring med positive bekræftelser. Mediter dagligt på dit positive mantra.

 

4: Kend dine grænser

 

Flyt aftaler, hvis der pludselig opstår kalenderforstoppelse i stedet for at vente på, at dit ydre liv på magisk vis ændrer sig. Lad være med at bebrejde dig selv – du skal vide, at du altid gør dit bedste med de ressourcer, du har lige nu.

 

5: Find din medicin

 

Medicin er nødvendig – i et vist omfang, og den skal kobles med livsstilsændringer som stressmanagement, sund kost og motion.

 

Men allerførst skal du finde ud af, hvilken type hovedpine du lider af. Er det overhovedet migræne? Eller måske ”bare” spændingshovedpine? Eller er det måske menstruationsmigræne - hvis du altså er kvinde - som er særligt genstridig? Undgå medicinoverforbrug ved at føre hovedpinedagbog i din kalender eller download på Hovedpineforeningen.dk.

 

6: Spis rigtigt

 

Du bliver, hvad du spiser! Jo bedre helbred, jo mere robust er du over for alle sygdomme og ubalancer – også migræne. Kroppen er din medspiller, ikke din fjende. Selv lever jeg på femte år stort set kun af smoothies, juice, økologisk kød, fisk, mandler og nødder.

 

Men kosten skal ikke ses isoleret, den skal kobles med energistyring. Generelt for alle migrænikere gælder det, at man skal kombinere sin kost med daglige kosttilskud af multivitamin, 100-200 mg Q10, 100 mg B2 og 300-500 mg magnesium. Undgå sukker, simple kulhydrater og antiinflammatorisk kost som fx rødt kød.

 

temp0054_fr_ne